Vaak als ik bij een acquisitiegesprek vandaan kom dat over de toekomst van een organisatie gaat zie ik met enige regelmaat hetzelfde plaatje: 40 procent van alle energie wordt in nieuwe producten gestopt en 60 procent gaat naar de benodigde processen om deze producten aan de markt te leveren. Terwijl nieuwe concepten de markt gaan bepalen. Niet uurtje factuurtje, maar ontzorgen is de boodschap.
De vraag die mijn klanten dan stellen is: ‘Koos, hoe kunnen wij het voor elkaar krijgen dat wij meer met de toekomst bezig zijn?’, ‘Hoe zorgen we dat de mensen meer samenwerken?’ en ‘Hoe kunnen wij bereiken dat we nog succesvoller worden dan wij nu al zijn?’
Ik ga het dan hebben over het feit dat er bedrijven zijn die denken dat de cultuur en gewoontes veranderen kan door alleen de processen aan te passen. Hierin herkennen zij zich. Ik leg dan uit dat dit uitsluitend gaat lukken als medewerkers duurzaam gewoontes doorbreken. Verdeel dus de energie en aandacht over zowel de producten en de processen als de mensen in de organisatie en bouw zo duurzaam aan de organisatie.
Valkuil: spreek nooit over ‘de’ wereld
En dat laatste is lastig. Duurzaam gewoontes veranderen, gebeurt meestal alleen als er dringende redenen voor zijn. Nou, die zijn er! De wereld om ons heen verandert werkelijk en snel. Zolang wij echter blijven spreken van ‘de’ wereld, hebben we er weinig last van.
Als ik nu eens zou zeggen, dat uw en mijn wereld gaat veranderen. Continu verandert. Wel een baan, geen baan. Wel een warenhuis om de hoek, geen warenhuis om de hoek. Wel reisbureaus, geen reisbureaus. Pas als veranderingen in ‘de’ wereld onszelf raken en behoorlijk hard ook, hebben wij de neiging de verandering in te gaan. Het stond een aantal weken geleden in de krant: medewerkers hebben er steeds meer voor over om hun baan te houden. Baard afscheren, afvallen enz. Als het maar dichtbij genoeg komt, dan gaan wij mensen de verandering wél in.
Nu beste lezer, de toekomst komt niet dichterbij dan nu, hij is er al … Kijk om u heen en volg de ontwikkelingen die plaatsvinden. De toekomst is NU.
Dus organisaties, directeuren: ga vanaf nu aandacht geven aan deze toekomst.
Hoe?
De manier is uw eigen gewoonte te veranderen. Niet niets doen uit gewoonte, maar iets anders doen, een nieuwe gewoonte creëren.
De gouden tips:
- Wilt u bij alle medewerkers het bewustzijn vergroten om met de toekomst aan de slag te gaan? Richt u dan op de houding en het gedrag van uzelf en uw mensen.
- Maak uzelf en de medewerkers er bewust van hoe zij nu werken en wat dit oplevert.
- Laat ze eens opschrijven hoe zij die toekomst dan zien en vooral hun eigen toekomst. Hoe gaan zij een en ander vormgeven? En welke gedrag hoort hierbij?
- Ontwikkel een cultuur die uw organisatie met zijn medewerkers de komende jaren door deze toekomst heen leidt.
- Creëer nieuwe gewoontes die vorm geven aan jouw toekomst.
Bel of mail!
Dit klinkt allemaal eenvoudig, maar dat is het natuurlijk niet. Laat mij uw organisatie daarom helpen. Bel of e-mail en dan gaan we samenwerken aan nieuwe gewoontes, gewoontes die u door de toekomst van nu heen helpen.
Koos van Raalte,
De Zwerm Groep