Contact maken; het lijkt zo simpel, maar er zit veel meer achter. Wat voor contact wil ik? Wat voor contact zoekt de ander? En waarom komt het contact soms niet op de juiste manier tot stand? is het gedrag?
Door eigen ervaring ben ik mij er pijnlijk bewust van geworden dat contact maken zoveel meer inhoudt dan alleen de hand schudden. Ik heb de gewoonte om mensen snel even aan te raken en ik ben wat sterk met mijn handen. Dus als ik een vriendschappelijk knijpje geef, kan het zomaar gebeuren dat ik te hard knijp of ongewenst en te hard op de schouder sla. Niet prettig en weg contact. Ik doe het op mijn manier, maar die manier sluit niet altijd aan op de wensen en behoeften van de ander. Ik leg tegenwoordig als eerste uit wat voor contact ik zoek. Dan heeft de ander daarna de kans om aan te geven wat voor hem/haar prettig is en kunnen wij rekening houden met elkaar.
De hand shake
Het grappige is dat een collega recent toevallig twee keer een gesprek had over handen schudden bij kennismaking en hoe je afscheid neemt. Drie kussen, twee kussen, een hand? En hoe lang houd je beet en hoe lang kijk je iemand aan? Neem nu het plaatje … handen schudden tussen de president en de president elect … als je het mij vraagt een mooi schouwspel dat veelzeggend is.
Er valt veel te zien aan een hand shake. Welke hand van wie ligt boven en hoe benadert iemand de ander … vingers open of hand gesloten … tweede hand op de elleboog of op de schouder …? En over het langer vasthouden: nou, in Fiji kan het heel goed zijn dat men na de eerste neerwaartse beweging de hand blijft vasthouden gedurende de conversatie. Wat mij betreft is dit interessante kost om de kracht van eigen gedrag eens onder de loep te nemen. Het maakt net zo makkelijk vrienden als vijanden …
En hoe zit dit bij jou?
Hoe doe jij dit bij jouw collega’s, klanten of andere mensen waarmee je contact wilt?
Regelmatig geef ik de workshop ‘Kracht van gedrag’ en goed contact maken is daarin een speerpunt. Want dat dit niet vanzelf gaat, blijkt keer op keer. En zonder goed contact is er ook geen basis voor verdere samenwerking. Daarom is bewustwording van jouw eigen gedragsstijl noodzakelijk voor persoonlijke effectiviteit. Wij moeten eerst bewust zijn van hoe wij communiceren en samenwerken. En dit blijkt moeilijker dan gedacht. Uitdagend ook. Aan het begin van een training vraag ik aan mijn deelnemers ‘Hoe worden wij eigenlijk bewust?’ Ik ben dan op zoek naar minimaal elf trefwoorden. Deelnemers weten er vaak één – voelen, roept dan een deelnemer – twee en soms komen ze tot drie. En dan houdt het op. Blijkbaar zijn wij ons daar niet zo bewust van als wij denken …
Wil jij ook bewust aan de slag met jouw eigen gedragsstijl?
Jouw communicatie en samenwerking verbeteren en die van jouw collega’s? Om nog effectiever aan de slag te kunnen? Bel of mail mij dan of download de folder ‘Kracht van gedrag’. Begin vandaag nog met het onderzoeken van jouw gedragsstijl om daarna ook andermans gedragsstijl te leren begrijpen. Dat scheelt een hoop gekneusde handen en iedereen wordt er beter van.